8 Tips voor een goed verkoopgesprek.

1. Stop lang genoeg met praten om te luisteren. Oefen terughoudendheid – weersta ​​de drang om klanten te onderbreken met je eigen gedachten of om hun zinnen af te maken.

2. Let op non-verbale signalen. Om ervoor te zorgen dat klanten helemaal eerlijk zijn, moet je goed kijken of hun lichaamstaal overeenkomt met hun gesproken taal.

3. Lees tussen de regels door. Wanneer klanten niet glashelder zijn in wat ze bedoelen, trek dan logische conclusies en vraag of deze correct zijn.

4. Moedigen klanten aan om te praten. Er is niet zoiets als teveel informatie zolang uw klant zelf aan het woord is. Toon uw belangstelling door het geven van positieve feedback.

5. Samenvatten. Klanten weten dat je luistert en jij weet dat je ze goed begrijpt, als je hun bezorgdheid samenvat en hun verhaal herhaald in jouw eigen woorden.

6. Maak geen veronderstellingen. Geef klanten een kans om helemaal klaar te zijn met het vertellen van hun gedachten, voordat jij aanneemt dat je weet wat ze bedoelen.

7. Let op. Als je tijdens het gesprek zit na te denken over je volgende argument of zit te dagdromen over hoe jij hier rijk kan worden, kan je net zo goed je vingers in je oren stoppen.

8. Evalueer jouw vaardigheid. Vergezel een andere verkoper op een gesprek en bespreek samen wat je gehoord hebt, om er achter te komen hoe verschillende mensen argumenten op verschillende manieren interpreteren. Speel een rollenspel om jouw luistervaardigheid op de proef te stellen.

Vergeet niet dat je jouw vaardigheden aanscherpt door ervaringen en fouten  in de praktijk. Ga dus je gang, kijk de klant in de ogen en luister!