Heb jij een boterham zonder verkoop?

Natuurlijk weet jij wel wie je bent en wat je doet. Weten jouw klanten dit ook? Is voor jouw klant wel duidelijk welke behoefte je nu precies voor hem/haar kan vervullen?

Deze 5 stappen naar succes in verkoop bepalen jouw toekomst!

 

1. Weet wat jouw doelgroep doet bewegen.  Belangrijk is om allereerst te weten wie jouw doelgroep nu precies is. Wil niet alles zijn voor iedereen, maar focus je op een nichemarkt. Je kan beter een grote vis zijn in een klein kom, dan een kleine vis in een grote kom.

2.Creeer een onderscheidende dienst of product waarmee jouw doelgroep zijn behoefte kan bevredigen. Wees onderscheidend van jouw concurrent. Weet wie jouw concurrent is en waar ze goed, maar vooral ook slecht in zijn. Leer hiervan. Geef een belofte aan jouw klant die duidelijk is en die je bovenal waar kan maken.

3. Zorg er voor dat potentiële klanten weten dat jij bestaat en waar je voor staat. Maak keuzes op welke manier je jouw communicatie gaat voeren. Als kleine zelfstandige zal je niet op prime-time op rtl4 gaan adverteren. Kijk welke lokale media jouw doelgroep bereiken.

4. Pamper jouw klanten tot en met. Het blijkt in de praktijk stukken goedkoper te zijn huidige klanten binnen te houden, dan nieuwe aan te trekken. Veelal zijn we druk bezig met het acquireren van nieuwe relaties, maar zetten per ongeluk de achterdeur open waardoor oude relaties weglopen. Haal jij 100% van het potentieel uit jouw huidige relaties? Vraag eens wat je nog meer voor ze kan betekenen!

5. Blijf de markt en jouw doelgroep volgen en innoveer. Elke dag veranderd de wereld om ons heen weer een stukje. Behoeften van klanten veranderen en er komen nieuwe aanbieders op de markt. Waar zijn de goede produkten zoals het fotorolletje en het cassettebandje opeens gebleven? Blijf jouw relaties verrassen met nieuwe interesante dingen die bij jou passen en er toe doen.